De techniek in de Alpen en van Pistenbully tot keuze Ski

De techniek in de Alpen, we hebben het over besneeuwing, technische veranderingen van de ski’s en de pistebully’s. Vroeger was het hopen op sneeuw en dan of lopend naar boven of met een voor die tijd moderne lift. In artikelen over de geschiedenis hebben we al een aantal mooie foto’s voorbij laten komen. Onder anderen de geschiedenis van Saalbach komen een aantal foto’s voorbij, ook van Skiwelt en de plek waar het alpine skiën begon kan je nog wat mooie foto’s terug vinden. Maar vooral was het wachten op het moment dat Frau Holle haar poederdoos over de alpen strooide…. en nu wachten  we helaas weer…

Het is voorgekomen dat wedstrijden niet door gingen, zo ging ’s werelds bekendste race, de Hahnenkammrennen drie keer niet door. Wegens het gebrek aan sneeuw gebeurde dit in 1964, 1988 en de voorlopig laatste keer 1993.

Voor de gebieden in de alpen is het skiseizoen een zeer belangrijk seizoen. Vooral in de bekendste skiregio Tirol is dit een belangrijk seizoen. In Oostenrijk werken er jaarlijks zo’n 111.300 mensen in de gebieden, dat zijn mensen in de horeca, leraren, pisteonderhoud, winkeliers en ga zo maar door. Van deze 111.300 arbeidsplaatsen zijn er 15.600 mensen betrokken bij de skiliften. De lift bedrijven vervoeren per jaar 600 miljoen gasten en men zet 1,248 miljard euro om.

Doordat dit seizoen zo belangrijk seizoen is wordt er ook enorm veel geïnvesteerd. Het Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn bijvoorbeeld heeft tussen 2000 en 2014 al 300 miljoen euro in het gebied geïnvesteerd. In totaal heeft men in Oostenrijk tot vorig jaar 507 miljoen euro’s geïnvesteerd, dit is in liften, sneeuwkannen en ga zo maar door.

Het winterseizoen is dus heel belangrijk voor Oostenrijk.

© bergwelten

Besneeuwingsinstallaties

Toen het alpineskiën in opmars kwam waren er nog geen sneeuwkanonnen. Ook de pistes waren nog niet geprepareerd. Laat staan dat men de pistes in categorieën plaatsten. Tegenwoordig is een piste een technisch hoogstandje. Winterberg in Duitsland is hier een mooi voorbeeld van.

Ondanks dat de wieg van het skiën in Scandinavië ligt, is Kitzbühel de plek waar het alpineskiën in Oostenrijk begon. En ondanks dat er al geskied werd duurde het pas tot in de jaren ’20 van de vorige eeuw voordat de eerste toeristen kwamen. Echter duurde het tot de jaren ’70 voordat het eerste gebied in Europa gebruik maakte van sneeuwkanonnen. Begin jaren ’90 waren er een aantal sneeuwarme jaren, dit wilde men niet meer en begon men massaal met het aanleggen van sneeuwkanonnen en lanzen. Maar ook werden de pistes geprepareerd en gecontroleerd.

Over sneeuwkanonnen hebben we eerder een artikel over gemaakt.

Sneeuwmaken

Over het maken van sneeuw kunnen we kort over zijn, de techniek is geweldig en biedt ook voordelen. Om sneeuw te maken zijn er vele parameters die invloed hebben op de sneeuwproductie, wel of geen sneeuwproductie hangt ondermeer af van de omgevingstemperatuur en de luchtvochtigheid. Maar ook de wind speelt een rol. Bij een wat lagere luchtvochtigheid kan men bij +4ºC sneeuw produceren, maar is het luchtvochtigheid 100% dan kan je pas bij -2ºC kunstmatig besneeuwen.

Om sneeuw te kunnen maken heeft men water nodig, heel veel water, vandaar dat je ook een aantal waterreservoirs (speichersee) ziet op de bergen. Deze reservoirs zijn nodig om het nodige aan water te kunnen distributeren richting de kanonnen. De kanonnen zorgen ervoor dat het water wordt verneveld en als de nevel de grond raakt is er al sprake van ijskristallen. Zo maakt men sneeuw, maar daar heb je een hoop machines voor nodig die dit kunnen.

Het eerste sneeuwkanon werd in 1950 door een stel Amerikanen geproduceerd, maar het was de Duitse firma Linde die het kanon naar de Alpen bracht. Linde vond het wel wat en zette Fritz Jakob hun technicus op het vliegtuig om dit te onderzoeken. Eenmaal terug was hij zo lyrisch dat men een eigen kanon ontwierp en ook het patent erop verkreeg.

Het voordeel van kunstsneeuw is dat het langer blijft liggen. De invloeden van het weer heeft hier minder vat op, dit komt door de samenstelling van de sneeuw. Kunstsneeuw is compacter, er zit minder lucht in. Hierdoor smelt het minder snel.

In weken als het weer slecht is zal de eventuele regen of warmte minder deren, terwijl natuursneeuw snel verdwijnt.

© bergwelten

De perfecte piste

Naast een hoop sneeuw wil je natuurlijk ook lekker kunnen knallen over mooie pistes, die overal dezelfde kwaliteit heeft.  De perfecte piste met een zonnetje en kou, en dan als enige op de piste. Ideaal beeld voor vele.

Maar om de perfecte piste te krijgen heb je dus sneeuw nodig, dit regelt of Frau Holle of als zij even op vakantie is hebben we  altijd nog de sneeuwkanonnen. Maar zoals uitgelegd kan je onder bepaalde voorwaarden sneeuw maken. Maar ook hebben we “de helden van de nacht” nodig, de mensen met hun Pistenbully’s. Deze machtige voertuigen zorgen ervoor dat overal op de pistes de sneeuw gelijknamig wordt verdeeld en dat je een perfecte piste krijgt. De meest moderne beschikt over GPS en computers zodat de bestuurder precies weet waar hij is en wat hij allemaal al heeft gedaan.

Een pistenbully zorgt ervoor dat de overtollige sneeuw verplaatst wordt en met een instelbare druk (tot meerdere tonnen) plat gedrukt wordt. Het verplaatsen gebeurd door de sneeuwschuiver aan de voorkant, de kam achterop de bully drukt deze sneeuw plat in mooie ribbels, maar voordat de bully de sneeuw plat drukt met de bekende ribbels wordt het eerst gemaald door een frees die voor de kam zit. De druk op deze combinatie is regelbaar. De kam is een belangrijk onderdeel, door het frezen en uitkammen van de sneeuw is er een grotere oppervlakte die contact maakt met de koude lucht. Dit komt ten goede aan de kwaliteit van de sneeuw.

Dit werk wordt gedaan op het moment dat de piste gesloten is, en gaat de avond en soms de nacht door. Alles om ervoor te zorgen dat de pistes in de morgen er weer perfect bij liggen.

Pistenbully

De verandering in de ski’s

Ook op het gebied van de ski’s zijn er grote stappen gemaakt, nu is er voor iedere skiër een ski te koop. Ben je nu een beginner of freerider, houdt van knallen op de pistes of banen trekken in het diepe poeder. Voor iedereen is er een ski te koop, waar we al eerder over geschreven.

Carveski

In het begin van de wintersport toerisme had je ski’s van 2 meter, en techniek als rocker en camber was er toen nog niet. Dit veranderde in de jaren ’90 met de komst van de carveski’s, hiermee veranderde de manier van skiën. Zo werden de ski’s korter en kon men bochten sneller en smaller maken.

Met deze techniek veranderde ook de ski techniek, het carven of te wel aansnijden van de bocht werd geïntroduceerd.

Camber en Rocker

Vroeger was een ski plat hedendaags heb je te maken met camber en rocker. De camber biedt op de piste de maximale druk op de gehele ski, hiermee zet je dus ook maximale druk op de piste. Dit is ook het geval in de snowboardwereld.

Rocker is het omgekeerde en wordt ook wel reverse camber genoemd, en is een techniek uit de watersport. Ski?s en ook snowboards met deze techniek heeft een zeer goed drijfvermogen. Hierdoor kan men makkelijker door de diepe verse poeder gaan, maar ook is de kans op het happen in de sneeuw verminderd.

All-mountain en free ride ski?s zijn uitgevoerd met zowel camber als rocker, hierdoor kan men zowel op als off-piste maar verliezen hun wendbaarheid niet.

All-Mountain

Met de komst van de all-mountain ski is het mogelijk om zowel op de piste als naast de piste te kunnen skiën, dit type ski is ook voorzien van een camber en rocker. Deze ski is wendbaar op de piste door de camber en door de wat meer rocker kan men ook uitstekend op de verse poeder.

Free ride ski?s

Deze ski?s zijn speciaal voor de mensen die het avontuur opzoeken, je kunt je prima vermaken op de piste maar ook off-piste is het geen probleem. De free ride ski is ontworpen voor alle sneeuwcondities en zijn breder dan de all-mountain ski?s.

Off-Piste

Puur een ski voor mensen die de pistes mijden en zelf hun weg willen zoeken in de verse sneeuw of te wel poeder. De gebruikte ski?s zijn eigenlijk niet bruikbaar op de piste. Reden is de bouw van deze ski.

Een off-piste ski heeft heeft namelijk geen of weinig camber maar uiteraard uitgevoerd met rocker, zijn dikker en zwaarder.

Freestyle ski?s

Is korter, lichter en uitgevoerd met een twintip, dit type zijn bedoelt voor de acrobaten onder de skiërs. De traditionele ski?s hebben alleen aan de voorkant een omhoog staande deel (tip), bij de freestyle is dit ook aan de achterkant. Je ziet ze meestal op de funparks waar de skiërs zich vermaken op de allerlei rails, wanden, halfpipes enzovoorts.

Raceski?s

Puur voor harde en goed geprepareerde pistes waar men gaat voor snelheden, professionals kunnen snelheden van 140km/u hiermee halen. Deze zijn stijf en ermee skiën als beginner is lastig.

Ski Outlet logo 284 254                     Online Skishop.nl

Summit Travel Zoek en Boek

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...